Home

Jag älskar att fika, sitta på ett mysigt fik och “catch up” med vänner man inte träffat på länge, eller efter en shopping tur. Men som många svenskar märker, så verkar ordet “Fika” inte kunna översättas till andra språk.

Så jag var tvungen att göra en lite research om vart ordet kommer ifrån. Enligt “kaffeinformation” (och wiki) så betyder det Fika kaffe, men en förvrängd version av ordet, som kom under 1800-talet som slang och är en effekt av omkastning av bokstäver av ordet kaffe (dialektalt: kaffi). Så det kanske inte är så konstigt att ordet inte har någon motsvarighet i andra språk.

Jag träffade en kompis igår, och frågade honom vad han ville göra, och han föreslog fika, då han aldrig har fikat förut….och jag blev såklart chockad; “WHAT?! You’ve never “Fikat” before?!”  and he was like “well….not with Coffee or tea”. Tradtionellt sett kanske man ska fika med kaffe (eller te), men fika behöver ju inte innebära att man måste dricka kaffe eller te.

Men hur som helst, eftersom Svenskar är ett kaffedrickande folk så bestämde vi oss för att fika hur som helst! haha

Dessa bilder är dock inte från gårdagen, utan från förra månaden typ. haha då jag fikade med mina svenskar som minsann är vana med att fika ofta XD.

Gamla stan har massa mysiga fik, vi var på “Sundbergs Konditori”, ett gammeldags kafé, som dessutom är Stockholms äldsta fik (som de påstår i alla fall). Men tanten (personalen) som jobbade där stressade verkligen mig. Jag hade inte ens bestämt mig och hon var verkligen “NÄSTA!!!!” och såg allmän läskig ut, så jag kände mig tvungen att beställa något snabbt. Årets första semla blev det i alla fall för mig. Men dock lite väl mycket socker på toppen.

//S

Leave a Reply

