Home

Fick veta igår att jag får åka till Korea vårtermin 2011 via min skola (Södertörn Högskola)! och jag är så himla glad. Det är inte via Erasmus avtalet som de flesta utbytesprogrammen är inom Europa, utan det är via bilaterala avtal som skolan har med de länderna. Så just nu är jag super glad. Men min mamma var visst inte lika glad. Hon verkar inte gilla Korea, hon tyckte att om jag skulle ha åkt någonstans så skulle jag ha valt ett land med mer “merit” typ som England. Men we all know that this generations are not afraid of taking riskt and do as we please! So I AM SO GOING TO KOREA! Så ni som alltid velat åka, tveka inte. I really really really wanted to go, so I made it happend! Man kan inte sitta och hoppas på det bästa. Bäst att ta saker i egna händer! Trots att jag inte hade super betyg eller några meriter (som att vara med i kåren) så lyckades jag komma med. Kom in Konkuk University. Sökte till tre koreanska universitet. Hankuk University Kokuk University and Seoul University. Jag hörde att Seoul University var för nördar (LOL skulle nog inte palla med tempot! man måste ju hinna ha roligt också!) Hankuk är känd för deras språkkuser (och allt annat ?) och anledningen till att jag valde Kokuk University är för deras “department of industral design”. So I am really excited right now! Men det är hela ett år kvar. Tills dess ska jag har hunnit tagit min kandidat examen i Medieteknik (som jag verkligen hoppas att jag är klar tills HT11! Håller tummarna och måste jobba hårt! Jobbar med två jobb nu. Den shopaholic som jag är lär det ju blir svårt att spara pengar! 😄 Wish me luck ❤

//S

16 thoughts on “Utbytesstudent I Korea VT 2011!

  1. Hej, känner inte dig (vet inte ens vem du är, hittade dig på google! 8D)
    Men måste bara säga GRATTIS!
    Jag har velat gå på koreanskt gymnasium i många år (koreanska high schools.. study study study) och hoppas att få gå om något år, hoppas verkligen på stipendium :c
    Du, lycka till grabben/tjejen(? som sagt, ingen aning vem du är HE HE HE) och blogga gärna under din vistelse i sydkorea. Ska följa den här bloggen 😀
    Good luck~~

  2. Haha vad du är gullig.
    Pluggar du i gymnasiet nu eller? Det är nog lättare senare när du börjar på universitet.

    haha jag ska försökte uppdatera den här bloggen när jag är där, jag har hehe ganska många bloggar.
    Men du kan ju få länken till min andra blogg. Där bloggar jag lite mer privata grejer 😄 Men den bloggen kan du ju checka om ett år eller så haha

    sforsallyyy.blogspot.se

  3. Hej! känner inte dig heller men grattis från mig med!
    Är jätte intresserad av att plugga i sydkorea med. undrar bara lite hur det kommer sig att du valde sydkorea? och varför du valde Kokuk University istället för Hankuk University? 🙂

    mvh Sabina

    • Hej Hej!
      Jag valde S. Korea inte för någon stor anledningen, jag har varit intresserad av Korea nu ett tag, var där nu på besök till och med, och kom hem igår.
      anledningen till att jag valde Konkuk istället för hankuk var bara för den enkla anledningen till att Konkuk hade de kurserna jag ville läsa.

      Hankuk är ju bland Koreas bästa skolar, och är mycket bra för språk kurser. Så om du vill läsa språk är Hankuk klart ett bra alternativ.Konkuk hade mer de kreativa kurserna jag var intresserad av så därför valde jag Konkuk =)

      Hoppas du också kommer iväg till Korea =)

      Mvh
      Sally

  4. Heej 🙂 jag känner inte dig , haha hitta dig på google ocksåå . Jag önskar att jag kunde åka och studera i korea . Att åka till korea har varit min dröm sen längeee sen , jag är en korean nörd helt enkelt.
    Men kan du flytande koreanska eller :O för hur kan du plugga i korea då ??
    Jag skulle bli SUUPPPPEERRR GLAAAAD ifall jag fick samma chans som dig haha
    Men GRATTIS och ha det kul 😀

    • Haha jag kan ingen koreanska alls! pluggar lite här nu, men det är så svårt! men har du större intresse för det kanske är det lättare för dig såklart. Klasserna här är på engelska för utbytes och internationella studenter, so no problem här 😛

      Jag är säker på att du förverkliga din dröm! börja ansöka, GOgoGOooo!

  5. hej ^^ jag fattar inte det där med utbytesstudent.. kan du förklara det för mig? heheh och jag hörde att man måste göra ett prov för att kunna komma in i en skola i korea, är det sant? om ja, är proven lätta/svåra/”sådär” haha hoppas på ett svar! 🙂

    • Hej Mimi =)
      Jag åkte som utbytesstudent med högskolan, vilket innebär att min skola i Sverige och skolan i Korea har ett utbyte med varandra, så de har en agreement om hur många elever de kan skicka till varandra. Som utbytesstudent behöver du oftast inte tänka på skolavgift.

      Det här med prov har jag inte varit med om, koreaner som börjar på universitet måste göra ett intagningsprov. men som utbytesstudent är du ju redan en student på universitet, och behöver därmed inte göra intagningeprovet, det beror på vad du pluggar när du åker dit också. Om du endast ska plugga koreanska är det vanligt att du måste göra ett prov, då de vill se din koreanska nivå (och oftast om du pluggar i USA måste du göra ett prov hur som helst, för de vill se din engelska nivå). Jag känner många som har åkt till Korea på utbytes, och inga av oss har behövt göra ett prov.

      men om du däremot åker på egen hand, där du själv anmäler dig till skolan direkt, och fixar allt själv kallas det inte utbyte.

      //S

  6. Jahaaa nu fattar jag 😛 men hur fick du reda på att din skola och skolan i Korea har ett utbyte med varandra? Du fick alltså inte välja utan du fick gå i den skolan som har ett utbyte med din?

    så jag kan typ fråga den gymnasiet jag ska gå på om de har ett utbyte med en skola i Korea?

    • Ja du får inte välja vilken skola som helst om du åker som utbytesstudent. Utan du får kolla vilka skolor din skola har utbyte med. Jag fick välja på mellan 3-4 skolor. Så om din skola har flera partnership finns det ju fler att välja på.

      Men jag vet inte hur pass mycket utbyte gymnasier har…om de ens har. Men du får höra med din skola. Jag kan inte minnas att jag kunde göra sånt i gymnasiet. Och om du kan, så har jag ingen aning om hur det funkar på gymnasiet. De kanske gör helt annorlunda.

      Men Hoppas du kommer iväg i alla fall =)=)=)

      //S

  7. Hej Hej, tänkte bara fråga hur dit utbytesår gick. Du skrev tidigare att du inte kunde någon koreanska, men hur gjorde du dig förstod? Lärde du dig koreanska? Hur var landet, kulturen, och allt annat, var det jätteannorlunda? OOh, är så himla sugen på att åka dit själv. Har börjat försöka lära mig koreanska på egen hand nu.. Det går väl sisådär =D Försökte kolla din andra blogg som du länkade till tidigare, för att kolla hur det gick.. Men där stod det inget 😦

  8. Såg precis att du har uppdaterat här 😀 Men hur var priserna där borta? Du kanske inte kan svara på det här, men kan man åka till s. Korea som utbytesstudent bara för plugga språket?

    • Hej!
      Jo precis, jag kunde inte koreanska, men som utbytesstudent i Korea behöver du inte kunna koreanska, utan de har kurser på engelska. Jag gick dessutom en kvällskurs på koreanska när jag var där. Och de gick igenom lite basic och så, det finns ju såklart svårigheter med att inte kunna koreanska när man är i Korea, då de allmänt inte är så bra på engelska. Men man klarar sig ändå ganska bra, men lite basic koreanska och body language so funkar det.
      Om du gillar asiatiskt kultur kommer du att gilla Korea, jag hade super roligt! sen om du inte är van med den asiatiskt kulturen så kan det vara en ganska stor kulturkrock, men när du väl har vant dig så tror jag du kommer trivas jätte bra. Det finns ju såklart super mycket att berätta om landet. Men haha bara sådär på rakarm kan jag inte komma på nått. men om du gillar högt tempo, shopping, nattliv och träffa på nya människor så kommer du att gilla Korea!

      haha den andra bloggen har jag visst gett upp lite. Det var lättare att uppdatera här 😄

      Prisarna är definitivt billigare än Sverige, när det gäller kläder och mat (sen beror ju det oftast på var man går och vad man äter såklart, du hittar lätt billigt och god mat!! jag åt nästan alltid ute även fast jag hade betalat för kafeterian. Men kafeteria mat är ju oftast inte så gott, matsalsmat i skolan liksom) Det här med mat kanske du inte heller är så van vi, maten är ganska annorlunda. Vegetarianer har det oftast ganska svårt att bra mat där. Men kaffe är något som är ungefär sverige priser, för de har oftast kedjor, som starbucks, caffebene, coffee bean etc. (men sen klagar många västlänningar på det kaffeet de har, för kaffeet är oftast inte tillräcklig stark för de, haha för min del gillar jag kaffe med mkt mjölk och socker så det var perfekt, många olika smaker att välja på)

      Ja det är upp till din skola, oftast låter inte universitet dig åka bara för att plugga språk. Men jag känner folk som har åkt till Kina för att plugga kinesiska i ett år, och en ska till Japan och plugga japanska. Men det är upp till skolan, vad de har för regler och avtal med den andra skolan.

      Oj då, super långt svar, men det finns så mkt att berätta, jag hade verkligen super bra därborta. Såklart finns det också nackdelar, haha men de bra sakerna övervägde 😄

  9. Hejsan!
    Jag har suttit och läst ganska många av dessa kommentarer nu ^^
    Jag går andra året i gymnasium nu och har väldigt stort intresse för att lära mig koreanska språket, Korea över huvudtaget. Jag undrar, när började du söka till att få åka till Korea, måste man gå någon universitet för att läsa koreanska först och sedan söka för att åka till korea? Hur funkar det för dig?
    Jag är 17 år, kanske ung, men det tycker inte jag, eftersom, jag vill leva livet och få kunna utveckla mina kunskaper innan det är för sent, Vem vet? Kanske är i morgon min sista dag, så jag vill helst uppleva det som snart som möjligt. Det är verkligen min dröm 🙂
    Om du inte är upptagen någon gång, skulle du kunna tipsa mig på traven för att lyckas? =)

    –> I_love_link_@hotmail.com
    /Sima

    • Hej Sima!
      Som jag förstod det är det att du vill plugga i Korea efter dina gymnasiestudier (?), jag sökte så att jag kunde åka direkt efter att jag hade avklarat min kandidat examen, men självklart kan man åka mycket tidigare. Om du inte läser program på Universitet så behöver du inte tänka på saker som tillgodoräknade kurser från utbytesterminen, då innebär det att du kan åka och läsa precis vad du vill och ändå få högskolepoäng, utan att störa dina studier i Sverige.

      Som jag sa till de andra, hade jag inga som helst kunskaper i Koreanska sen tidigare, om man inte räknar med mitt drama tittande och musik lyssnandet. Men som sagt jag hade flera kompisar som inte alls haft kontakt med det koreanska språket, eller det koreanska kulturen innan och de klarade sig galant. Så du måste absolut inte ha läst koreanska innan för att plugga i Korea (men det finns ju undantag i fall din skola kräver det etc. men ingen allmän regel om detta).

      MEN, det som är haken men att söka med universitet är att du måste ha läst 60 högskolepoäng innan du söker för utbytestermin, 60 högskolepoäng motsvarar 1 år på universitet om du har klarat alla kurser. Om du vill åka direkt efter gymnasiet måste du söka själv till universiteten, och måste därmed betala själv. Jag har kompisar som har åkt och pluggat utomlands själv i ett år, och ansökan är en aning krångligare än om du hade sökt via din universitet. Men har du motivationen ska det nog inte alls vara så himla svårt, leta upp en skola som du är intresserad av, sedan kollar du på deras hemsida om hur man går tillväga om man vill ansöka till den skola som en “Internationell student”.
      Men jag rekommenderar att du åker som utbytesstudent, för man får så mkt mer!

      //S

  10. Annyeong! Jag hittade din blogg genom Google. Jag går i 8:an men jag vill gå Estetiska linjen i gymnasiet och jag vill gärna lära mig koreanska och bo i Korea. Är skolorna i Korea svåra och jobbiga? Och lyssnar du på kpop? :3 Lycka till!

Leave a Reply

